Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Photobucket

Friday, November 16, 2007

SEKALI AKU TERINGAT LAA PLAK...

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:"Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?..(Al-Ankabuut:2)

Renung sejenak...firman allah yang begitu dalam maksud dan sungguh cantik bahasanya buat kita hambanya yang bergelar khalifah...selaku yang telah "BERJANJI" akan menjadi pentadbir bumi...
Tapi sayang manusia sering terlupa "perjanjian" yang dah dibuat, sejak dari alam rahim..hingga ke dunia akhirnya..janji tinggal janji..tak taulah kita dilupakan, terlupa, pelupa, saja buat lupa atau..memang tak nak ingat akan janji kita...tepuk dada tanya IMAN tanya HATI...dah kita laksakan belum PERJANJIAN itu..sempurnakah perjanjian yang bakal dituntut..????
Bukan semudah itu nak laksakan perjanjian, tanpa ujian dan pengorbanan...hidup penuh liku dan duri... nak capai kejayaan bukan mudah kene lalaui kegagalan gak dulu...

Aisyeh!! aku nak tulis ape sebanarnya...haa..teringat waktu muhadharah ISTISYRAQ WA TABSYIR madah favorite aku tu...DOKTOR ABDUL LATIFF MUHAMMAD ABDUL LATIFF..sangat best...aritu dia ade sentuh peranan umat islam sekarang untuk hadapi masalah orentalis yang makin bertebaran sekarang...hatta pelajar-pelajar lepasan al azhar sekalipun dah ade yang terkesan dengan pemikiran orentalis...doktor menerangkan visi dan misi orentalis... dan kata-kata yang paling aku tertarik.."seorang pencuri dia takkan masuk rumah tanpa mengetahui selok-belok tuan punya rumah dan juga segala aktiviti rumah tersebut.." menarik kan?? emmm...cuba adabtasi kan dengan gerakan orentalis...jika diperhatikan golongan mereka ni tak pakai perang senjata dah diaorang pakai perang SARAF...dasat tu..cuma kita yang tak sedar...dah sedar tapi tak bertindak ikut arahan...orentalis ni...orang sering pikio..mesti orang barat punya kerja...sedar tak sedar sebenarnya...orentalis lebih ramai dikalangan kita sendiri..."DURI DALAM DAGING"..yang ngaji agama pun sama... teringat dalam kitab BIDAYATUL HIDAYAH karangan IMAM AL GHAZALI..imam hujjatul islam.. RASULULLAH BERSABDA : " SELAIN DARI DAJJAL ADA SATU PERKARA YANG SANGAT AKU BIMBANGKAN LEBIH DARIPADA DAJJAL..LALU ADE ORANG BERTANYA : APAKAH ITU WAHAI RASULULLAH? NABI S.A.W MENJAWAB: MEREKA ULAMA' SU' YAKNI ULAMA' YANG JAHAT..."
Sebut tentang kitab ni..rasanye..kalau sahabat-sahabat baca...memang best..yang diterjemah pun dah ade tapi kat mesia laa..ape guna kita ngaji bahasa arab kalau tak praktik.. yang bahasa melayu baca gak laa...untuk memantapkan lagi..satu lagi kitab "RISALAH MUSTARSYIDIN" karangan IMAM ALMUHASIBI..memang best..mula-mula tu aku susah gak nak baca buku ni..tapi bila aku masuk kelas yang dibuat oleh seorang ustaz masa aku lepak KAHERAH alhamdulillah...memang best..carilaa ek buku tu..pastikan baca habis...pasti korang akan rasa sesuatu..insyallah aku akan cuba masukkan dari masa ke semasa tentang ape yang terkandung dalam ktab yang aku sebutkan...

No comments: