Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Photobucket

Friday, January 25, 2008

USAHA , DOA , IKHTIAR , TAWAKKAL....

"Barang siapa yang beramal dengan ilmu yang dipelajarinye, nescaya akan Allah kurniakan baginye ilmu yang tidak di ketahuinya"


Terkesima aku meneliti kata-kata ni(ayat buku la plak), aku dapat dari buku note aku...aku pun tak ingat bila masa aku tulis..huhuhuu

Emm...semalam tamatla sudah aku punya imtihan ( exam ) bagi fasa 1 ( Dis - Jan ), a'la kullihal ( camner pun ) doa-doakan saje...alhamdulillah, moga Allah permudahkan Aminnnnnnnnnnnnnn....bila abis exam maknanye, bermula la plak kisah baru untuk ke fasa dua..( Mei - Jun ), makin lama makin sedih plak hati ni...bila abis exam fasa dua insyaAllah aku akan pulang ke Malaysia, tamatla pengajian aku kat sini selama 6 tahun...fuhhh...walaupun hati ni..nak meninggalkan tempat ni tapi jika diizinkan Allah aku datang semula..melawat ke..sambung ngaji ke...kerja ke...ye tak??? Yang penting ade tanam azam ye tak?!!!

InsyaAllah walaupun tak laa lama aku duk sini, akan cuba aku manfaatkan ape yang ade...yang penting keberkatan, kalau belajar banyak-banyak tak berkat tak guna juga, yang penting kita mesti ade azam nak belajar dan terus belajar...demi dunia dan akhirat, membangunkan ISLAM!!Eh!! Bersemangat plak...

Semalam aku exam subjek "falsafah islam di BARAT", aku and geng2 AF 4 ( AKIDAH FALSAFAH TAHUN 4 )...cam pening gak sebab...kami direct exam..bermula dari 22,23,24..fuhhh senak kepala nak habiskan paper2 last tu..nak cerita kat sini HIKMAH TAWAKKAL YANG TINGGI..kami baca 2 tajuk sahaja sebab dah tak sempat dah nak baca yang lain...bukan tak baca langsung yang lain tu..baca jugak cuma tak laa daqiq ( tumpu / bersungguh-sungguh )...dengan mood study hilang sebab terlalu letih dh 2 hari x tido dengan cukup bila tiba subjek last..kami jadi miongg...nak jadikan cerita, dapat study 1 jam je sebelah malam, selebihnya kami "tido" sampai subuh...bila bangun subuh mula gelabah, so...muka masing-masing wat rileks je...macam bagus!!! pastu kami pun amik port study jela mana-mana yang sempat, TAWAKKAL TU ALALLAH..sebab cam aku dh cakap tadi..tak sempat campur ngan kepala dah senak..so jangan sampai " yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran " memang serah bulat-bulat pada DIA..moga dipermudahkan...

Masuk je dewan exam...berdebar juga, dapat soklan...alhamdulillah..TEPAT KESASARAN..ALHAMDULILLAH, kebetulan ape yang kami baca berkait ngan NUSUS FALSAFIAH yang kami exam semalamnye..tokoh-tokohnye orang yang sama..alhamdulillah...so, amik pen, BISMILLAHITAWAKKALTUA'LALLAH..

Kesimpulannye, jangan study last minute atau ape2 jela..dan tawakkal tu perlu, yang penting USAHA DULU..ye tak...emm...so chek it out balik..jadual study, dan sistemkan balik ape2 yang patut...jangan main taram je..huhuhu...

No comments: