Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Photobucket

Monday, November 19, 2007

TAHA HUSSIN:ORENTALIS?!!


Aku dan rakan-rakan sekuliah ditugaskan untuk membuat "bahas" ( assignment ) yang tajuknya cukup senang ( kununnyaa.. ). Agak pening gak cari bahan, jumpa doktor pensyarah aku dia kata cari kat internet...Cari punya cari..sakit gak pala ngadap komp...alhamdulillah dapat lah bahan-bahan. Timbul plak satu lagi masalah "CAMNER EK NAK WAT BAHAS NI??"...Kalau wat sendiri rasanya hancur...Nahu pun tunggang langgang..masa ni baru tau...betapa aku ni lemahnya Bahasa Arab..terutama penguasaan LUGHAH. Bertaubatla...manfaatkan masa yang masih berbaki..


Bincang punya bincang, aku pun ajak kawan-kawan arab aku discuss tentang bahas yang kene wat, so..kesimpulan yang bersimpul tadi alhamdulilah dapat diselesaikan. Settle...seronok gak wat bahas ni rupanya, yelah sepanjang aku berkecimpung dalam syukbah usuluddin ni..tak pernah lak aku kene wat bahas, akhirnya berjaya gak aku wat, arini hantar..selesailah...bahas aku berkenaan ( TAHA HUSSIN: ORENTALIS?!! )


Sebut tentang TAHA HUSSIN ni...mesti ada yang tertanya-tanya sape dia, cam aku gak mula-mula..sapelah dia ni??? Dah abis cari ( putus harapan lah konon ) sampai last..last aku and kawan aku Zuraihan tanya lah Kak Radin ( Isteri Fellow MANHAL Us. Asri ) "akak..taha hussin ni sape?" tiiit..tiiit..mesej di balas. " Taha Hussin pun tak tau? Orang punya glamour tu kat Mesir?" pupp!! Amik kene batang hidung ini petanda yang menunjukkan yang kami kurang membaca...padan muka aku!!! Wakaka...katak bawah gelas..harap je search internet tapi buta gak...padan muka aku..bertaubatlaa...MANFAATKAN MASA YANG BERBAKI...sekali lagi ayat ini bagai ini menerpa ke laluan, lintasan hati...
Keyh !! Berbalik semula tentang TAHA HUSSIN, dia ni seorang pengkritik adab mesir, "AMID KULIAH ADAB" dekan laaa..ni biodata dia:


NAMA : TAHA HUSSIN


TARIKH LAHIR : 14 NOVEMBER 1889


TEMPAT LAHIR : SEBUAH PERKAMPUNGAN KECIL YANG TERLETAK DI MARKAZ MUGHAGHAH DI DAERAH MUNYA UTARA MESIR


ADIK BERADIK : ANAK KE TUJUH DARI 13


PEKERJAAN BAPA : SEORANG BURUH DI SYARIKAT GULA.


TAMAT HAFAZAN QURAN : UMUR 9 TAHUN


LATAR BELAKANG PENDIDIKAN :


- HAFAZ QURAN DAN TAMAT PADA UMUR 9 TAHUN


- UNIVERSITI AL AZHAR ( 1902 ), DI KAHERAH


- LULUS IMTIHAN QABUL UMUR 13 TAHUN


- BUTA KETIKA BERUMUR 3 TAHUN KERANA MASALAH KESIHATAN YANG TAK TERJAGA.


- 1908 : DIA KE UNIVERSITI CAIRO..


WALAUPUN BUTA DIA DAPAT TERUSKAN PENGAJIAN HINGGA KE Ph.D.


- MENJADI DEKAN DI UNIVERSITY ALEXANDARIA



BANYAK MENGARANG KITAB ANTARANYA:


- ASY SYI'RUL JAHILI


- AL AYYAM


- 'ALI HAMISH ASSIRAH


DAN LAIN-LAIN


Nanti aku sambung balik hayat dia...aku nak citer tentang di nyer fikrah dasat maa...dalam buku dia "FI SYE'RUL JAHILI " dia ada mengatakan bahawa bahasa arab ni bukan selayaknye untuk digunakan untuk zaman moden tak up to date laa lebih kurang...pastu dia ade gak mengkritik bahawa AL QURAN ni bukanlaa..diturunkan oleh Allah...bahkan quran ni sebenarnya bukan quran, dia gak tak percaya akan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail... Beliau juga mengatakan bahawa perkataan "SURAH" dalam al quran tu berasal dari lughah "IBRIYAH" (israel nye loghat) yang bermaksud "SILSILAH"...


Dasat dia nye fikrah, terpegun aku dan kawan-kawan baca...Patut la...dia memang di tolak habis-habisan oleh rakyat Mesir...dakyah yang halus...


Taha Hussin ni gak mengingkari bahawa Islam ni punya hubungan dengan nabi-nabi terdahulu..Di dalam kitabnya.." MUSTAQBAL AS THAQAFAH FIL MASR " turut menerangkan bahawa beliau berpendapat dan menyeru : AMIK PERHATIAN!!!


- supaya kerajaan mesir mengikut HADHARAH BARAT ...tanpa ada sempadan dan tidak mengaitkan segala aspek itu dengan ISLAM...


- seru supaya membangunkan negara mengikut undang-undang berasaskan MADANI ( barat gak laa..) dan pisahkan samasekali dengan agama...


- menyeru agar menggunakan bahasa yunani dan latin dlm kehidupan seharian


- MENGHAPUSKAN SISTEM PEMBELAJARAN DI AZHAR...


begitulah serba skit tentang TAHA HUSSIN...nanti sambung lagi...lupa lak...dia mati pada 3 SYAWAL 1393...tamatlah riwayat...


So, bila dikombinasikan dengan negara kita..cam ade yang serupa je...sape plak ORENTALIS tu ye? menyeru untuk ISLAM HADHARI...gunakan bahasa inggeris dalam subjek yang sebelum ni bahasa melayu...perundangan dipisahkan dari ISLAM ( sebab tu takde HUDUD )..teringat lak ceramah ustaz ZAHARUDIN ABD RAHMAN kenal dia masa dia presiden PMIUM...dia datang sekolah aku...dalam ceramah beliau kat you tube laa..." dalam islam ade undang-undang dan tatacara hidup, islam dah dijadikan cantik...kenapa mesti nak marah pada orang-orang yang mengikut prosedur dan undang-undang islam gariskan, marahlaa pada orang yang tak ikut..contoh kita gi restoran 5 bintang pakai kain pelekat...mesti diorg marah...cuba jawab SUKA HATI AKULAA..nak pakai ape...pastu gi pejabat pakai tuala...ape macam...macam tu gak islam dah ade garis panduan kita ikutlaa...bila tak ikut tu yang jadi menyusahkan..." gitulaa lebih kurang...nak tau buka you tube..tengok...amik istifadah ye tak? nak citer dalam ni tak cukup page...


Jangan susah dan menyusahkan..sebab Islam tu senang lagi menyenangkan...yang paling best negara kita..hapuskan SAR..ye tak? serupa tak ngan perancangan orentaliss..keyh sahabat-sahabat renungkan...ni aku list kan yang NEGARA KITA :


- seru gunakan bahasa inggeris dalam matapelajaran sekolah


- pisahkan perundangan dengan agama ( tak guna hukum HUDUD )


- HAPUSKAN sistem SAR ( kalau TAHA HUSSIN tadi..HAPUSKAN SISTEM PEMBELAJARAN AZHAR )


- SERU kerajaan supaya menerima ISLAM HADHARI...


Agak-agak...nampak tak??? dia punya persamaan...just renung dan perhati pikir dan kaji...amik iktibar seterusnya BERTINDAK MENGIKUT ARAHAN...



No comments: